sobota, 7 marca 2015

Porada 10: Faktury

Co odliczamy?


Mamy firmę, chcemy zrobić koszty, co możemy wrzucić w koszty?
Np. restauracja: produkty spożywcze, rachunki,wynajem, auto, paliwo, chemie gospodarczą, płace, czyli wszystko co jest nam potrzebne do prowadzenia działalności. Najważniejsze jest to żeby na zakupiony towar wystawiona była faktura z danymi naszej firmy.

Masz mało kosztów? jeśli przekroczysz próg podatkowy 3091 zł to będziesz musiał odprowadzić podatek, więc staraj się, bynajmniej na początku prowadzenia swojej działalności, inwestować dalej każdą nadwyżkę. 

Nie żałuj na nią pieniędzy i czasu, przecież prowadzisz działalność dla siebie.

czwartek, 5 marca 2015

Porada 9: Rytuał

Nawyki

Przyzwyczajenia są najtrudniejsze do pokonania ale jeśli uda nam się je przeciągnąć na naszą stronę, mogą bardzo pomóc.

Prowadzę tego bloga, uruchomię drugi za niedługo, uzupełniam sklep internetowy, ćwiczę, czytam książki, itd. Wszystko to staram się robić w określonej kolejności i o określonym czasie. Na każdą z tych rzeczy przeznaczam ileś dnia i energii.

Nie jest łatwo, początek był najgorszy. Stopniowo, najpierw ćwiczenia fizyczne z rana, od tego było mi najłatwiej zacząć, przy czym nie mówię to o katowaniu się zaraz po pobudce. Parę pompek, rozciąganie, deska, przez około 5 -10 min. Pozwala to na obudzenie się i energię od samego rana.

Następne co sobie przyswoiłem to pisanie postów. Wystarczył tydzień żeby weszło to w krew. Tematy same mi przychodzą do głowy, o nie wcześniej bałem się najbardziej, ponieważ nigdy nie pisałem wcześniej żadnych publikacji, co widać po składni i błędach interpunkcyjnych i językowych. 

Już w tym momencie stworzył mi się taki mały codzienny rytuał. Nie wstaje rano i nie zastanawiam się co będę dzisiaj robił. Ustawiłem nawyki tak jak chciałem i nie muszę się do niczego zmuszać, dzisiaj np. nie miałem czasu napisać posta z rana, w końcu mam firmę i niekiedy trzeba gdzieś pojechać albo coś zrobić ale cały dzień mi chodził po głowie ten post, tylko ćwiczeń nie odpuściłem z rana i wstałem parę minut wcześniej żeby się pogimnastykować.

Podsumowanie:
Wdrażaj rzeczy po kolei ale żebyś robił je codziennie, wtedy skończą się twoje problemy z zabraniem się za... co tam robisz.

Zacznij od teraz.

środa, 4 marca 2015

Porada 8: Praca przy kompie

Fejsiki, Twiterki, itp.


Czasy mamy jakie mamy. Część życia przenieśliśmy do sieci. Ciężko jest nam pracować przy komputerze bez zerknięcia na facebooka, twitera, oneta, czy zagrania w grę. Ja może nałogowcem nie jestem ale i tak kusi. 

Rozwiązanie:
Po odpaleniu kompa przejrzyj wszystko co masz przejrzeć. Poczytaj. Pooglądaj. 
Następną rzeczą jaką masz zrobić to wyłączenie wszystkich tych rzeczy i dobrze żebyśmy nie mieli tego pod ręką, w jakiś zakładkach lub paskach szybkiego wybierania. Najlepiej to jest zainstalować inną przeglądarkę specjalnie do pracy, a jak nadal będzie korcić to osobne konto na komputerze z powyłączanym wszystkim co nas niepotrzebnie rozprasza.

Pamiętajcie jednak o przerwach najlepiej co godzinę w których dobrze jest wstać i się wyprostować, przejść albo zajrzeć na fejsa :)

wtorek, 3 marca 2015

Porada 7: Koszty

O co chodzi z wrzucaniem w koszty?


Tak wiem, że przecież każdy to powinien wiedzieć, bo to niby logiczne. Jednak osoba bez żadnego doświadczenia może mieć jakieś obiekcje.

Na początku trochę tego nie rozumiałem, czy mogę odliczyć fakturę VAT nie będąc VAT-owcem? 

W koszty można wrzucać wszystko na co mamy fakturę, co jest nam potrzebne do uzyskania przychodu np. paliwo, towar, utrzymanie lokalu, podatki, rachunki i pozwolenia na różne rzeczy.

Później liczymy to tak:
Cały obrót w miesiącu np. 10000 zł
minus:
paliwo 250 zł
rachunki 400 zł
towar 3000 zł
i powiedzmy wykup miejsca na festynie 150 zł
nasz ukochany ZUS 550 zł

1000-250-400-3000-550=5800 zł

Na rok 2015 kwota wolna od podatku to 3091 zł

Więc, nasz dochody w wysokości 5800 minus kwota wolna od podatku 3091. Daje nam to kwotę 2709 i od tej cyferki dopiero odliczamy podatek dochodowy w wysokości 19% przy podatku liniowym i 18% lub 32% przy skali podatkowej. 

Na początku prowadzenia działalności rób sobie koszty większe poprzez zakup towaru, czy jakiś narzędzi żeby nie musieć płacić tego podatku, a im więcej zainwestujesz tym więcej zarobisz w przyszłości.

poniedziałek, 2 marca 2015

Porada 6: Obliczanie ceny z VAT

Prosta matematyka



Jak do ceny netto dodać VAT każdy wie.  Bierzemy np. 100 zł netto + 23% VAT i mamy 123 zł. Banalne o czym ty gościu tu piszesz. Inaczej, mamy 123 zł brutto - 23% VAT wychodzi 94,71 zł netto. YYY GDZIE MOJE 5,29 zł !!!

Drobny błąd, a pieniążki uciekają, na szczęście jest opis w internecie jak wyliczyć cenę netto z ceny brutto :) idę i sprawdzam.

Czy VAT powinniśmy obliczać od kwoty netto, czy brutto? Otóż okazuje się, że ustawodawca dopuszcza obydwie możliwości. Jeśli chcemy podać klientowi cenę brutto np. 123 zł brutto, to możemy obliczyć VAT w następujący sposób:
kwota vat = (kwota brutto * 23%) / (100% + 23%) = 123 * 23% / 123% = 23 zł
kwotę netto można wówczas obliczyć jako:
kwota netto = kwota brutto – kwota vat

 Widzisz to i ci się odechciewa.

Na szczęście jest łatwiejszy sposób :)
100 netto x 1,23 (VAT)=123 brutto.

W drugą stronę:
123 brutto / 1,23 (VAT) = 100 netto

Jak się kiedyś VAT zmieni na np 10 % :-D to napiszemy zamiast 1,23; 1,1.

Pozdro

niedziela, 1 marca 2015

Porada 5: Auto 2

Kwestia paliwa do auta



Jak wspominałem wcześniej ekonomiczne auto to podstawa dla przedsiębiorcy. 
Jak już je mamy warto zanieść do urzędu pracy wniosek o wykorzystaniu tego samochodu na cele firmowe (w świetle prawa auto będzie nadal własnością prywatną). 

W ten sam dzień możemy zacząć prowadzić książkę ewidencji przebiegu pojazdu, można ją kupić w sklepach papierniczych.


W książce będziesz wpisywać odległość, miejsce i cel podróży. Następnie z sumowanej ilości kilometrów przejechanych w miesiącu, mnożysz razy średnią cenę paliwa jakie kupiłeś koniecznie na firmę i fakturę, a następnie tą kwotę można wrzucić w koszty.

Trochę inaczej wygląda sprawa gdy kupujemy auto na firmę i to dana firma będzie jego właścicielem. 

Jest to leprze wyjście ponieważ nie musimy prowadzić wyżej wymienionej książki, a w koszty  wrzucimy całe zakupione przez nas paliwo, wymiane płynów oraz naprawy.